Linssoppan som aldrig sviker :)

Denna soppan är en mix av två recept från kokboken Mat för liv och lust plus några egna justeringar. Hembakat bröd är det bästa absolut, men efter sommarens första löparrunda måste jag säga att ugnsvärmda krispiga vitlöksbröd köpta från frysdisken smakade himmel! Så här gick det till:

Oliv- och rapsolja hettades upp, varpå de flesta av kryddorna sedan rördes ner. Det var curry, kanel, ungersk paprikakrydda och senapsfrön. Därefter hackades lök och vitlök smått och fick sällskapa kryddorna. Undertiden tog jag fram några lagerblad, skar upp potatisar i små bitar, sköljde mina röda linser och öppnade både en grönsaksbuljong och en aluminiumburk med särskilt god tomatkross i. Detta fick åka i kastrullen tillsammans med 0,75 liter vatten och en gnutta socker. Bubblande, eller snarare sjudandes fick sen soppan stå och dra ihop sig tills att potatisen och linserna smakade mjukt och gott.

Detta är en riktig keeper, även för den kräsna 🙂
Bonissimo!!

Annonser

”Vi kallar det Kycklingpytt”

Pytt i pannan gavs ett nytt utseende igår vid lunchtid. Men innehållet var lika gott för det! Så här gick det till: olivolja, flytande margarin och lök. Strimlade kycklingfiléer och skivade champinjoner, och ett lock på det. Lite ”sojafärg”, ungersk paprikakrydda med sting (hemmagjord på ungersk landsbygd av vännernas släkt), svartpeppar och salt, följt av några omrörande tag med träsleven. Färdigkokt tärnad potatis, trädgårdstomater och oregano vänds också ner. Serveras med ekologisk lingonsylt i vårt enkla 60-talskök. Bon apetit!

Müslimums!

Att hitta en god müslisort utan socker vet vi alla som varit på jakt att det kan vara svårt. Antingen får man en påse med endast gryn och torra flingor eller så erbjuds motsatsen, med lika mycket energi från tillsatt socker som från spannmålen. Jag blev så glad när min goa vän visade mig denna goda müsli från Risenta. Den är fylld av torkad frukt, fröer, kärnor, nötter och gryn. Jätte god! Helt klart värd att testa, särskilt med sina ringa 23kr för 600g. Denna hittar ni på Maxi ICA Stormarknad.
Till frukost brukar jag blanda müslin med färsk annanas och ekologisk lätt a-fil. Men tag vilken frukt som helst, gärna färsk för att få till lite frisk syra till det hela. Till detta dricker jag oftast 1/2 glas apelsinjuice, och sen kaffe på det! Men återigen, om ni är måna om mineralintaget bör ni välja en produkt utan kalcium och gärna då vänta med att brygga den där heta koppen någon timma, eftersom både koffein och kalcium minskar upptaget av mineraler (främst järn).

Men nu har det blivit hög tid för min efterlängtade Americano con latte!

Jordgubbsmellis!

Sugen på något gott? Varför inte nyttja sommarens resurser till max! Ät jordgubbar på längden och bredden, dessa män innehåller främst vatten men oxå nyttiga mineraler. Men om ni i ärlighetens namn suktar efter mineralerna bör ni äta dem naturella eller i mat och sallader som inte innehåller mejeriprodukter. Kalciumet minskar nämligen mineralupptaget. Vill ni precis som mig äta dessa som dessert så är ett energisnålt tips att använda kaffegrädde. Då får ni lite fetare konsistens än mjölk men mindre jämfört med grädde eller glass. Min kaffegräddefavoritsort är Kelda eller allra helst Skånemejerier! Prova själv 🙂

Fläderblomssaft i Grevens tid!

I ett par veckor nu har jag varit på väg att ta mig an årets stora saftkokning av fläder, idag blir det äntligen av och det var i grevens tid! Så här gör jag min fläderblomssaft (eller hyllesaft om jag ska vara patriotiskt korrekt):

En stor kasse fylld med fläderblommor
2-3 liter vatten och lika många delar socker
Nga paket citronsyra (2 st blir det idag)

I min saft har jag inga citroner, vilket annars är vanligt, men gör som ni vill!

Jag lägger mina klasar på diskbänken nga timmar så att kryp och annat kan kravla iväg, därefter sköljer jag dem. Under tiden har jag tagit fram min största kastrull och ställt på spisen. I den häller jag vanligt kranvatten, kokar upp och rör ner socker och syra. Jag drar kastrullen åt sidan och lägger därefter ner mina blommor i den heta blandningen. Rör runt så att blommorna ”drunknar”. På med locket och förvara sen kastrullen på en sval plats i 3-4 dagar. Jag brukar röra om en gång per dag medan saften står och drar. När saften vilat klart silar jag den två gånger, först genom ett durkslag sedan genom en saftduk, då slipper duken täppas till  av stora kvistar, och vips där har ni en gul och god sommarsft! Koncentratet går finfint att frysa in, och på så vis har ni saft för hela året.

Hann ni inte med att plocka blommorna innan de vissnade? Häng inte med hakan för det, under sensommarmånaderna gör vi en röd och frisk saft på fläderbären istället!
Lycka till!

Balkongnjutning & Frukostdags

Vad smakar så gott som frukost efter en lång promenad i naturen! Här är ett av mina morgontips, för en ledig dag på balkongen. Smoothie gjord på lättfil, juice, färska jordgubbar, fiberhavregryn och ett stänk av limecurd, detta tillsammans med en polarrågkaka och rökt skinka. Glöm inte att tända det lilla ljuset, allt smakar bättre då.
En underbar start på dagen!

Lunchgrilla!

Lunchgrilla! Att Lunchgrilla är ett gott och roligt tips så här i sommartid. Ta vad som finns hemma, det behöver inte vara så avancerat, kombinera med en god ruccolasallad och avokado. På bilden grillas hallumi och korv, 90% kötthalt, tuggas gott ihop med fiberkorvbröd och en stark senap.
Mitt grillsällskap denna lunch vara två ståtliga och matsugna hundar. Mums tyckte vi att detta blev!